De 'No-regrets skill set'
Wie had dat gedacht... Een van de grootste disrupties komt momenteel voor bijna elke organisatie niet van een slimme startup of concurrent, maar van een onbekend en onzichtbaar virus...
Blijvende veranderingen
We zijn gedwongen om ons snel aan te passen aan een nieuwe werkelijkheid. Er was geen keuze, er was (en is) urgentie: de belangrijkste drijfveer voor innovatie. En u de crisis zich langer lijkt voort te slepen dan aanvankelijk gedacht, zijn aanpassingen die organisaties noodgedwongen hebben moeten doen niet voor even, maar misschien wel voor altijd. Of op zijn minst voor langere tijd. Ook al krijgen we het virus onder controle, dan nog zullen diverse aanpassingen blijvend zijn. Omdat we ontdekken dat bijvoorbeeld online en vanuit huis werken soms gewoon efficiënter is; we staan minder in de file, hebben misschien wel een betere balans tussen werk en privé en de productiviteit van medewerkers is soms minstens hetzelfde of misschien wel hoger dan op kantoor.
Wijzigende klantverwachtingen en -behoeftes
Maar er is meer aan de hand. De huidige omstandigheden zetten business modellen op zijn kop en zorgen voor veranderende behoeften bij klanten en gebruikers. Zo neemt bijvoorbeeld het aantal online shoppers onder ouderen toe, simpelweg omdat deze risico-groep voor wat betreft het corona-virus plekken waar afstand houden minder makkelijk is (waaronder supermarkten) vaker mijdt. Mensen in deze groep die terughoudend waren om digitaal boodschappen te doen zijn door kinderen of kleinkinderen wegwijs gemaakt in de wereld van webshops.
Nieuwe vaardigheden voor werknemers
Snel veranderende omstandigheden vragen bepaalde vaardigheden van werknemers. Vaardigheden die helpen om in te kunnen spelen op veranderingen. Tegelijkertijd is de vraag wat de toekomstige rol van uiteenlopende functies binnen bedrijven is en hoe die rol er precies uit zal zien. Dat is soms lastig te voorspellen. Daarom is het zaak om werknemers juist nu te helpen om vaardigheden te ontwikkelen die los staan van hun huidige of toekomstige functieprofiel. Vaardigheden die helpen om snel en effectief (nieuwe) problemen en behoeftes in de markt te signaleren en daar creatieve oplossingen voor te bedenken in de vorm van mogelijke nieuwe producten of diensten.
Tegelijkertijd wil je als bedrijf voorkomen dat je teveel tijd en geld stopt in nieuwe oplossingen die mogelijk niet aanslaan in de markt. Je wilt risico's minimaliseren, zeker nu organisaties door (sterk) teruglopende omzet zich geen grote uitgaves kunnen permitteren waarvan onzeker is of ze ooit worden terugverdiend.
No-regrets skill set
Eerdere crises hebben laten zien dat bedrijven snel moeten handelen om de juiste personeelscapaciteiten op te bouwen. De coronaviruspandemie heeft een ontwikkeling op dit vlak versneld die al gaande was door automatisering, artificial intelligence en veranderende marktomstandigheden. Om hierop te kunnen reageren, moeten organisaties juist nu investeren in het trainen van werknemers in zogenaamde no-regrets skill set: vaardigheden die bedrijven helpen om flexibel en veerkrachtig (of 'agile' zo je wilt) te zijn en die je als bedrijf sowieso nodig hebt, nu en in de toekomst. Denk hierbij aan vaardigheden als creatief denken, (complex) problem solving en innovatie. Deze vaardigheden zijn o.a. onderdeel van het design thinking proces: een proces dat helpt om snel en effectief nieuwe services, producten en processen te ontwikkelen waarbij het risico wordt geminimaliseerd.
Dit blog is gebaseerd op een artikel dat McKinsey onlangs online publiceerde. Je kunt dat artikel hier lezen.
Reactie toevoegen