Creativiteit a gogo!
Auteur: Rody Vonk -

Trainer en spreker Innovatie en Creativiteit

Creativiteit a gogo!

Eind december kijk ik altijd naar de Top 2000 a gogo. Omdat er de meest prachtige muziek voorbij komt, maar vooral vanwege de schitterende minidocumentaires. Die gaan over artiesten, over hits, over de verhalen erachter. Mooi om te horen hoe een liedje is ontstaan. En hoe toevallige omstandigheden vaak bijdroegen aan het succes.

Zo vertelde Jim Peterik, de schrijver van het nummer 'Eye of the Tiger' (uit de film Rocky III) dat voor de scene waarin dit nummer wordt gebruikt oorspronkelijk was gekozen voor 'Another one bites the dust' van Queen. Omdat dit nummer zo goed paste vroeg Peterik aan Sylvester Stallone waarom er een andere song voor deze scene moest komen. Stallone zei dat hij de rechten van 'Another one bites the dust' niet kon krijgen. Achteraf goed nieuws voor Peterik, want hij scoorde een enorme hit met 'Eye of the tiger'.

Ruimte geven leidt tot creativiteit
(en dus tot innovatie)

 

In dit voorbeeld ontstaat een fantastisch idee uit het feit dat er een noodzaak is en omdat er ruimte wordt gegeven voor creativiteit. In het bedrijfsleven werkt het niet anders. Uit onderzoek blijkt dat prestaties van werknemers voor 70 procent afhankelijk zijn van de directe werkomgeving, en voor 30 procent van de medewerker zelf – zijn gedrag, zijn persoonlijkheid, zijn instelling. Als je dus als leidinggevende het gewenste gedrag beloont en het goede voorbeeld geeft, ontstaat een enorm potentieel. Ook op het gebied van creativiteit. En laat dat nou een van de top-3 ondernemende vaardigheden zijn die we steeds meer nodig hebben...

Ideeën zitten niet in onszelf,
maar in de wereld om ons heen.
(Mike Reid)

 

Ook jezelf de ruimte geven is een belangrijke factor om goede ideeën te bedenken. In een andere uitzending van de Top 2000 a gogo kwam Mike Reid aan het woord. Hij schreef in 1990 voor Bonnie Raitt het nummer 'I can't make you love me'. Reid vertelt in een minidocumentaire dat ideeën niet in hém zitten, maar in de wereld om hem heen. En de enige manier om die ideeën te grijpen is om langzamer te leven. Dan heb je tijd om te zien wat er voor je neus gebeurt. Zijn wereldhit is gebaseerd op een krantenartikel over een man die in problemen komt en zijn vrouw en gezin kwijtraakt. In het artikel stond: je kunt een vrouw niet van je laten houden. Reid zegt verder dat iedereen weet hoe het voelt als je van iemand houdt die niet van jou houdt. Dat realiseerde hij zich op basis van het artikel.

Stel je eens voor dat we de ruimte krijgen in onze werkomgeving – en het goede voorbeeld wordt door leidinggevenden getoond – en we zelf de ruimte nemen om te zien wat er zich onder onze ogen afspeelt... Wat een overvloed aan creativiteit en innovatiepotentie ontstaat er dan! Creativiteit a gogo!

 

Reactie toevoegen