Serious creativity = overleven!
Creativiteit als instrument om new business te genereren... Mmmm, ik hoor al veel professionals denken... Creativiteit is toch even leuk doen, gekke ideeën bedenken? Om daarna weer over te gaan tot de orde van de dag? Mooi niet! Het is één van de vaardigheden – ja, het is een vaardigheid – die binnen enkele jaren het meest belangrijk zijn om succesvol te zijn als werknemer (volgens onderzoek van het World Economic Forum; zie ook ons blog 'Hallo robot, dag bankpersoneel...'). Niet de enige vaardigheid uiteraard, maar wel één die niet zomaar door robots zal worden overgenomen.
'Serious creativity' klinkt misschien als een contradictio in terminis. Niets is echter minder waar. Creativiteit heeft absoluut een component van fun, van gek doen, maar door het als serieus instrument in te zetten om tot echt nieuwe oplossingen te komen bied je jezelf en je bedrijf een voorsprong. Om in een snel veranderende wereld mee te kunnen blijven doen zul je nieuwe wegen moeten inslaan. Durven te experimenteren en te ontdekken. Buiten gebaande paden komen om vanuit een geheel nieuw perspectief naar je eigen bedrijf of branche te kijken. Tools en technieken die ingezet worden om creatief te denken helpen je dat nieuwe perspectief te vinden. En je ontkomt er uiteindelijk niet aan dit te doen; problemen kunnen nou eenmaal niet worden opgelost met dezelfde manier van denken die we gebruikten toen we die problemen creëerden...
Eén van de manieren om vanuit een nieuw perspectief naar je eigen wereld te kijken is om andere werelden te verkennen. Wat doen ze daar om vergelijkbare vraagstukken op te lossen? Adopteer vervolgens die oplossing, pas hem aan waar nodig en implementeer hem in jouw branche of bedrijf. Feitelijk heb je dan niet iets heel nieuws bedacht, maar je had wél het vermogen – de creativiteit – om jouw probleem te linken aan een vergelijkbare uitdaging uit een andere wereld. En daar bleek al een oplossing te bestaan.
Een voorbeeld. Een engineer bij General Electric is dagelijks bezig met het technisch verbeteren van een MRI-scanner zodat deze nóg betere foto's maakt, wat tot scherpere diagnoses leidt. Op een dag was hij in een ziekenhuis waar net een nieuwe scanner was geïnstalleerd. Hij sprak met een arts die het apparaat bediende toen er een kind binnenkwam. Die bleek niet in de scanner te durven en moest – net als 80%(!) van de kinderen – onder narcose worden gebracht. En dat kost tijd en geld en is niet gezond voor het kind. De engineer was hierdoor getriggerd. Hij dacht altijd na over de technische verbeterpunten, maar had nooit nagedacht over het feit dat veel kinderen niet in de scanner durven. Hij stortte zich op dit probleem en sprak onder andere met museumdirecteuren. Zij hadden op abstract niveau een vergelijkbaar probleem: hoe zorgen we dat kinderen iets gaan doen dat ze eigenlijk niet willen? Musea proberen op een zo aantrekkelijk mogelijke manier soms saaie of ingewikkelde thema's onder de aadnacht van kinderen te brengen. Dit doen ze o.a. door het inzetten van aantrekkelijke vormgeving, verhalen en speurtochten.
Hierdoor geïnspireerd bedacht de engineer de piratenkamer; de hele omgeving van de MRI-scanner en de scanner zelf werden omgetoverd in piratenstijl. Ook werd een verhaal bedacht dat ouders al vanaf drie weken vóór het ziekenhuisbezoek aan kinderen beginnen voor te lezen. De climax? Het moment waarop het kind in het piratenschip (= de scanner) mag en héél stil moet blijven liggen, omdat het anders gevonden wordt door de piraten...
Afbeelding: de MRI-scanner in piratenstijl van GE Healthcare
Het resultaat? Nog maar 10%(!) van de kinderen hoefde onder narcose. Wat een tijd en geld zal dat schelen voor het ziekenhuis! En het allermooiste was dat de engineer – toen hij weer in het ziekenhuis kwam – een meisje dat net met haar moeder uit de piratenkamer kwam hoorde vragen: "Mama, mag ik morgen weer?"
Creativiteit is een vaardigheid. En vaardigheden kun je aanleren en ontwikkelen. Wie creativiteit bij zichzelf (verder) ontwikkelt, is in staat nieuwe kansen te ontdekken. Kansen die in een snel veranderende wereld wel eens het verschil kunnen maken tussen het niet redden en overleven. Mijn tip: neem creativiteit serieus!
Lees voor een ander voorbeeld van een oplossing die in een hele andere wereld succesvol was ons blog 'Formule-1 team op de intensive care...'.
Welke slimme oplossing uit een totaal andere wereld zou heel waardevol zijn voor jouw bedrijf of branche?
Reactie toevoegen