De vraag is wat de vraag is
Innovatie begint bij creativiteit. En creativiteit is een vaardigheid die je kunt ontwikkelen. Er bestaan allerlei methodes en technieken om creativiteit te stimuleren. Wie zich dit soort technieken eigen maakt, zal zeker écht nieuwe oplossingen kunnen bedenken en succesvol innoveren.
Eén van de methodes om creativiteit op gang te krijgen is het stellen van een andere vraag.
Misschien is het stellen van een andere vraag wel de belangrijkste. Tenslotte is dat het vertrekpunt om iets nieuws te ontwikkelen. En tegelijkertijd is het stellen van de verkeerde vraag een van de belangrijkste 'afremmers' van creativiteit. De uitspraak van een designer – "Vraag me niet een brug te ontwerpen, laat me het ravijn zien" – illustreert dit. Want misschien is een brug niet het antwoord. Als je van punt A naar punt B wilt en je vraagt om een brug, dan heb je het antwoord al gegeven. Het beste antwoord is misschien niet een brug, maar wellicht een boot. Of een kabelbaan.
Wanneer je op zoek bent naar nieuwe oplossingen, zorg dan dat je de vraag breed genoeg houdt om meer oplossingen een kans te geven. Zorg dat het antwoord niet in de vraag zit opgesloten.
Een andere valkuil is dat je uitgaat van iets dat er al is en dat je dat als vertrekpunt neemt om het te gaan verbeteren. Je komt dan ongetwijfeld wel tot een iets betere oplossing, maar echt radicaal nieuwe ideeën zullen niet snel komen bovendrijven. Een voorbeeld. Neem even de tijd om onderstaande vraag op je in te laten werken voordat je verder leest. En kijk wat voor ideeën door je hoofd schieten:
Vraag: Bedenk een nieuwe bloemenvaas.
............
En? Wat voor ideeën heb je? Onthoud ze even. Lees nu de volgende vraag:
Vraag: Bedenk manieren om van bloemen te genieten.
............
Merkte je verschil? Ik ben benieuwd! Laat onderaan dit artikel even je reactie achter.
Als ik deze oefening in trainingssessies doe, zeggen veel mensen dat ze bij de tweede vraag veel sneller hele andere, nieuwe ideeën krijgen. Iemand dacht ooit aan bloemen aan het plafond. Een ander zei dat hij naar buiten zou gaan om bloemen te zien. En altijd laten mensen de voor de hand liggende oplossing – een vaas – buiten beschouwing. Ze krijgen de ruimte om met hele andere oplossingen te komen.
En dat laatste is cruciaal: de ruimte geven. En een manier om dat te doen is dus heel goed kijken welke vraag je mensen stelt. Niet voor niets zei Einstein ooit:
"Als ik 60 minuten heb voor het oplossen van een probleem, besteed ik 55 minuten aan het formuleren van de vraag."
Claudia Kotchka, Voormalig Vice President of Design Innovation and Strategy van Procter & Gamble, zei onlangs in een interview: "Het hele idee van creativiteit is om de wereld vanuit andere perspectieven te zien." Kotchka stimuleerde de creatieve vaardigheden van haar team om zo met nieuwe, veel betere oplossingen te komen. Ze gaf haar team de ruimte om anders naar vraagstukken te kijken. En dat anders kijken begint bij het stellen van andere vragen.
Wil je leren hoe jij ook andere vragen kunt stellen? Download dan ons e-book met 5 tips over hoe je door het stellen van een andere vraag tot écht nieuwe oplossingen komt.
Reactie toevoegen