Meer over deze training
Gestructureerd programma
De Startup Experience – ontwikkeld in Silicon Valley – is een bewezen succesvol en gestructureerd programma waarin je als deelnemer worden meegenomen in de wereld van startups en design thinking. Je leert werken met tools die startups inzetten om snel en effectief ideeën te bedenken en te vertalen naar haalbare oplossingen. Aan de hand van een concreet (maatschappelijk) vraagstuk ga je in teams gestructureerd aan de slag met o.a. probleemdefinitie, brainstorming, rapid prototyping, business model innovation en pitchen.
Ontwikkeld in Silicon Valley
De Startup Experience is ontwikkeld in samenwerking met docenten van vooraanstaande universiteiten en ervaren ondernemers uit Silicon Valley en wordt met succes gegeven in meer dan 20 landen wereldwijd. Al ruim 4.000 mensen deden mee.
Programma: 5 stappen
Tijdens de Startup Experience doorloop je de volgende 5 stappen. Klik op de afbeelding voor een pdf waarin je op één pagina de 5 stappen uitgewerkt ziet of lees hieronder verder.
Stap 1: Define
Probleemdefinitie
Met je team benoem je problemen binnen het centrale thema. Vervolgens kies je als team het probleem dat je wilt gaan oplossen.
Doelgroep benoemen
Na het benoemen van doelgroepen die te maken hebben met het gedefinieerde probleem kies je als team een specifieke doelgroep op wie je je gaat richten.
Stap 2: Create
Presentatie trends en inspiratie
Presentatie over actuele (technologische) trends. Deze trends en bijbehorende voorbeelden inspireren de teams bij het ontwikkelen van ideeën die als basis dienen voor de oplossing van het gedefinieerde probleem.
Idee-ontwikkeling
Na een toelichting op diverse brainstormtechnieken ga je met je team aan de slag om zoveel mogelijk ideeën te genereren als basis voor de oplossing van je probleem.
Ideeën ordenen en selecteren
Met behulp van diverse ordeningstechnieken categoriseer je alle bedachte ideeën. Je creëert zo overzicht en krijgt inzicht in overlappende en aanvullende ideeën. Je kiest met je team het beste idee (of combinatie van ideeën). Aan de hand van het Business Model Canvas bekijk je welke waarde je met het idee biedt aan je doelgroep.
Stap 3: Validate
Valideren
Om te ontdekken of het idee van jou en je team aanslaat bij de beoogde doelgroep ga je customer interviews houden: je zoekt (of belt) mensen uit de doelgroep op en aan de hand van een gestructureerd vragenlijstje ontdek je of je daadwerkelijk een oplossing in handen hebt voor een bestaand probleem.
Stap 4: Build
Business Model Innovation
Aan de hand van diverse voorbeelden van nieuwe businessmodellen bepaal je met je team welk model het beste past bij het gekozen idee. Vervolgens maak je globale calculaties van te verwachten resultaten. Ook werk je aan een prototype van je idee zodat je het kunt pitchen.
Stap 5: Pitch
Pitchen: hoe doe je dat?
Uitleg over do’s en don’ts als je een idee gaat pitchen, gaat presenteren. Waar moet je op letten bij je presentatie? Hoe sta je voor de groep? Welke ingrediënten moeten er in je verhaal zitten? Vervolgens ga je je pitch voorbereiden.
Pitchen voor een jury
Met je team krijg je een paar minuten om een deskundige jury te overtuigen van de kracht van je idee. De jury geeft korte feedback en bepaalt na kort beraad welk idee het beste is en wint!